دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای عالی عتف در نشست خبری مطرح کرد؛

صالحی: امکان کسر خدمت از مشمولین نظام وظیفه با شرکت در دوره‌های مهارت آموزی 

صالحی: امکان کسر خدمت از مشمولین نظام وظیفه با شرکت در دوره‌های مهارت آموزی 
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: شیوه‌نامه اجرایی مشوق خدمتی مهارت‌آموزی سال گذشته ابلاغ شد و مشمولین نظام وظیفه می‌توانند از دوره‌های مهارت آموزی برای کسر خدمت نظام وظیفه استفاده کنند.
کد خبر : 916530

 به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز (سه شنبه، ۲۲ خرداد) در محل وزارت علوم برگزار شد، به ارائه عملکرد دولت سیزدهم در حوزه پژوهش پرداخت. 

صالحی در این نشست با بیان اینکه اقدامات خوبی در گذشته انجام شده که ما ادامه داده ایم، تاکید کرد: در ۲۸ سال فعالیت در حوزه پژوهش و همکاری با روسای جمهور شهید رئیسی را یکی از پیگیرترین و همراه‌ترین روسای جمهور در این سال‌ها می‌شناسم. شورای عالی عتف با هدف انجام فعالیت‌های فراوزارتخانه‌ای در سال ۱۳۸۳ تشکیل شد. در دولت سیزدهم پس از ۱۱ سال رئیس جمهور در جلسات شورای عالی عتف شرکت کرد؛ ابلاغیه مصوبات شورای عالی عتف تا ۶ ماه طول می‌کشید، اما در نخستین جلسه توانستیم اولین مصوبه را ظرف ۳ هفته ابلاغ کنیم. 

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه پسادکتری یکی از موضوعات مهمی بود که در جلسات شورای عالی عتف پیگیری شد؛ تاکید کرد: در جهان نسبت محققان پسادکتری به دانشجویان دکتری یک چهارم است، یعنی به ازای هر چهار دانشجوی دکتری، یک دانشجوی پسادکتری دارند. تصویب آیین‌نامه جذب و بکارگیری محققان پسادکتری در شورای عالی عتف انجام شد و چهار نوع محقق پسادکتری تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی، فناوری و صنعتی تعریف و همچنین با تاکیدات رئیس جمهور شهید محققان مستقل هم در شورا پیگیری شد و هم‌اکنون بیش از ۲ هزار نفر نام نویسی کرده اند، پژوهشگر مستقل فردی است که با مدرک ارشد یا دکتری حداقل امتیاز لازم را از آیین‌نامه کسب کرده و در پروژه‌ها همکاری دارد، همچنین نباید به هیچ عنوان در ارگانی استخدام شده باشد چرا که در اینصورت دیگر مستقل نیست. 

وی ادامه داد: فعالسازی کمیسیون‌ها، کارگروه‌های تخصصی و بخش‌های مختلف دبیرخانه شورای عالی عتف یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم است. برای مثال کارگروه تخصصی تامین مالی منابع عتف و کارگروه پایش و ارزیابی عتف تشکیل شد. تاسیس صندوق شورای عالی عتف اقدام دیگری است که آذرماه ۱۴۰۲ اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. ۴۰۰ میلیارد تومان از منابعی که قانون پیش‌بینی کرده بود در سال ۱۴۰۲ به صندوق واریز شد.

دبیر شورای عالی عتف اظهار کرد: تصویب اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ از جمله وظایف شورای عالی عتف است که امسال تعیین شده و در سامانه نان قرار گرفته است. آیین‌نامه‌ای برای پایش و اجرای این اولویت‌ها تدوین شده است. دیگر اقدام شورا تصویب طرح‌های اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان ملی است که در این راستا هوشمندسازی آزمون‌های سازمان سنجش و ارتقای کارآمدی سیاستگذاری جوانی جمعیت کشور در دست پیگیری است. تعیین سکوی نظام ایده‌هت و نیاز‌ها به عنوان پنجره واجد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری ملی از جمله دیگر اقدامات دولت سیزدهم است. در این پنجره نیاز‌های واقعی بررسی و شناسایی می‌شوند. برگزاری نمایشگاه تستا (ساخت و تولید ایرانی) هم در این دوره انجام شد.

ایران در دواج (Doaj) رتبه ششم جهان را دارد

وی گفت: برخی اقدامات ویژه معاونت پژوهشی است که شامل نمایه‌سازی نشریات علمی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی است. در مدت ۳ سال ۷۰ نشریه نمایه بین‌المللی شدند که ۲۰ نشریه فارسی هستند. در این زمینه می‌توان به رشد بیش از ۶۹ درصدی در تعداد نشریات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در مدت ۲ سال (از ۱۰۱ نشریه به ۱۷۱ نشریه) اشاره کرد. وزارتخانه در این مدت از نشریات فارسی نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی به میزان ۵۰۰ میلیون تومان حمایت مالی کرد. رهبر انقلاب تاکید بسیاری بر رواج زبان فارسی به عنوان زبان علمی جهان دارند. هم‌اکنون ۳ کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان تنها کشور‌های فارسی‌زبان هستند که بار اصلی بر دوش ایران است. چرا که دو کشور افغانستان و تاجیکستان در زمینه نمایه‌سازی نشریات فارسی فعالیت چندانی ندارند. ایران در دواج (Doaj) رتبه ششم جهان را دارد؛ اما زبان فارسی در بین ۸۰ زبان زنده جهان رتبه نهم را دارد. ۴۸۲ نشریه فارسی‌زبان در دواج نمایه شده است.

صالحی بیان کرد: حمایت‌های ویژه‌ای از سوی وزارت علوم از استادان ممتاز، دانشمندان پراستناد یک و ۲ درصد انجام شد. امسال هم در لایحه بودجه ردیفی ۲۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از دانشمندان قرار داده شده است. چرا که استادان جوان در ابتدای کار خود معمولا حمایت چندانی نمی‌شوند. اقدام دیگر وزارتخانه در زمینه انجمن‌های علمی انجام شد و در سال ۱۴۰۲، ۳۳ انجمن غیرفعال لغو مجوز شدند. ما معتقدیم که نباید انجمن موازی ایجاد کنیم. به همین دلیل از بین ۱۰۰ درخواست جدید برای موارد تکراری مجوز صادر نکردیم. برای اثربخشی انجمن‌ها به معاون اول رئیس جمهور نامه زدیم که انجمن‌ها ظرفیت خوبی برای پیشبرد مقاصد ملی دارند. هم‌اکنون روندی برای بهره‌گیری از انجمن‌های علمی ایجاد شده است.

معاون پژوهشی وزیر گفت: در زمینه ارتباط با جامعه و صنعت ۴۴ ماموریت به دانشگاه‌ها بر لباس اولویت‌های پژوهشی استان‌ها واگذار شد. همچنین هزار و ۹۷۱ فرصت مطالعاتی در ارتباط با جامعه و صنعت در طول ۳ سال ارائه شد. تعداد کل قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در سه سال دولت سیزدهم ۳۰ هزار و ۷۵۷ قرارداد بوده است که متوسط سالانه آن حدود ۱۰ هزار قرارداد است.

وی افزود: تصویب و ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی مشوق‌های خدمتی مهارت‌آموزی یکی دیگر از اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم در دولت سیزدهم است؛ بر این اساس برای اولین‌بار در تاریخ کشور مشمولین نظام وظیفه می‌توانند از دوره‌های مهارت آموزی برای کسر خدمت نظام وظیفه استفاده کنند. این قانون سال گذشته ابلاغ شده و در حال اجرا است. این شیوه‌نامه اواخر سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد و هم‌اکنون اجرا می‌شود. حمایت و پشتیبانی از امور پژوهشی با مجوز برداشت صد میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای تجهیز و به روز رسانی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی انجام شد، بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی دنیا در حال تسویه است.

صالحی تصریح کرد: برنامه‌های آتی وزارت علوم تا زمان ادامه فعالیت شامل برگزاری جلسه شورای عالی عتف، برگزاری نشست سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی سراسر کشور، برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۳، اعلام رسمی اولین افراد تایید شده به عنوان پژوهشگر مستقل، از سرگیری استفاده از پایگاه‌های علمی بین‌المللی بر اساس اولویت‌های کشور و نشست معاونان پژوهش و فناوری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته